Kesatuan Eropah dengan bangganya mempersembahkan pilihan produk luar biasa dari Greece dan Latvia sebagai sebahagian daripada kempen “Produk Eropah Premium”. Bertajuk “Langkah Penyediaan Maklumat dan Promosi Produk Pertanian di Kanada, Malaysia, dan Korea Selatan,” inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan profil produk makanan Eropah di pasaran global utama ini. Di bawah slogan “Pengetahuan yang Lebih Baik, Pilihan yang Lebih Baik,” kempen ini bertujuan untuk menyedarkan orang ramai mengenai warisan budaya yang kaya, proses pengeluaran yang teliti, dan komitmen yang teguh terhadap keselamatan dan kualiti yang mendefinisikan barangan Eropah.

Kempen ini memperkenalkan pelbagai produk tambah nilai yang menakjubkan, termasuk minyak zaitun PDO, zaitun meja, kismis kering, safron, keju keras, getah, dan minyak getah dari Greece, serta produk tenusu, buah-buahan manisan, coklat, konfeksi, dan makanan ringan masin dari Latvia. Inisiatif ini dibina di atas empat objektif utama: pertama, untuk meningkatkan kesedaran tentang produk Eropah berkualiti tinggi ini; kedua, untuk meningkatkan pengiktirafan mereka di kalangan pengguna; ketiga, untuk mendorong peningkatan penggunaan; dan akhirnya, untuk meningkatkan eksport produk Eropah ini ke Kanada, Malaysia, dan Korea Selatan.

Komitmen EU terhadap Kualiti: Memahami Label

Komitmen Kesatuan Eropah terhadap kualiti diwakili oleh label PDO (Protected Designation of Origin) dan PGI (Protected Geographical Indication). Label ini melindungi nama produk yang berasal dari kawasan tertentu dan mempunyai kualiti atau reputasi yang berkaitan dengan wilayah pengeluarannya. Perbezaan antara PDO dan PGI terutamanya berkaitan dengan berapa banyak bahan mentah produk yang mesti datang dari kawasan tersebut dan berapa banyak proses pengeluaran yang mesti berlaku dalam wilayah tertentu. Faktor-faktor ini adalah petunjuk penting keaslian dan kecemerlangan.

1. Petunjuk Geografi Terlindung (PDO):

Label ini memastikan bahawa produk dihasilkan, diproses, dan dikembangkan di lokasi tertentu, dengan kualiti atau ciri-ciri yang berkait rapat dengan persekitaran geografi mereka. Sebagai contoh, safron “Krokos Kozanis” yang terkenal dari Greece adalah produk PDO, yang diraikan kerana aroma yang istimewa dan warna yang terang, yang hanya tumbuh di wilayah Kozani.

Safron PDO ‘Krokos Kozanis’ dari Greece

2. Indikasi Geografi Terlindung (PGI):

Sama seperti PDO, produk PGI menekankan kaitan dengan kawasan geografi mereka. Walau bagaimanapun, tidak seperti PDO, beberapa peringkat pengeluaran atau pembangunan boleh berlaku di luar wilayah yang ditentukan. Contohnya ialah “Jāņu Siers” (Keju Midsummer) dari Latvia, yang dikenali kerana kepentingan budaya dan kaedah pengeluaran tradisionalnya.

Label Komitmen Kesatuan Eropah terhadap kualiti ia diwakili oleh label Petunjuk Geografi Terlindung (PDO) dan Indikasi Geografi Terlindung (PGI)

Produk Eropah Premium dari Greece dan Latvia

Kempen “Produk Eropah Premium” menawarkan pilihan barangan berkualiti tinggi dari Greece dan Latvia, termasuk minyak zaitun PDO, kismis kering, safron, keju keras, dan produk tenusu seperti keju krim dan krim masam. Produk-produk ini mewakili warisan Eropah yang kaya, menggabungkan tradisi yang lama dengan piawaian keselamatan dan kualiti yang ketat.

Produk Greece: Greece menyumbang pelbagai produk PDO, termasuk “Korinthiaki Stafida Vostizza” (Kismis Korintus) dan “Graviera Kritis” (Keju Graviera dari Crete), yang terkenal dengan rasa yang unik dan kualiti yang unggul.

Produk Latvia: Latvia menawarkan pelbagai produk tenusu, termasuk snek keju, keju krim, dan keju separa keras, yang semuanya dihasilkan dengan piawaian pengeluaran tertinggi, mencerminkan tradisi tenusu yang kuat di Latvia.

Keju krim dari Latvia.

Menjamin Keselamatan

Peraturan ketat Kesatuan Eropah mengenai pengeluaran makanan memastikan produk-produk ini memenuhi piawaian keselamatan dan kualiti tertinggi. Dari kawalan racun perosak hingga piawaian kebersihan di kemudahan pemprosesan, setiap langkah dalam proses pengeluaran dipantau dengan teliti. Selain itu, kebajikan haiwan adalah fokus utama, dengan peraturan yang memastikan haiwan dipelihara dalam persekitaran yang mengutamakan kesejahteraan mereka.

Rakan Kempen

Inisiatif ini disokong oleh dua organisasi terkemuka: Kesatuan Nasional Koperasi Pertanian Greece (ETHEAS) dan Jawatankuasa Tenusu Latvia (LDC). Kedua-dua organisasi ini berdedikasi untuk mempromosikan produk paling berprestij dari negara masing-masing, memperkukuhkan reputasi barangan Eropah di peringkat global.

Untuk maklumat lanjut mengenai kempen “Produk Eropah Premium”, sila layari  https://premiumeuropeanproducts.eu/ atau emel kami di

to info@premiumeuropeanproducts.eu.

Halaman yang didedikasikan untuk program ini boleh didapati di Instagram, Facebook dan YouTube, @premiumeuropeanproducts.

Peringatan kepada Editor

Mengenai Kesatuan Nasional Koperasi Pertanian Greece (ETHEAS)

Ditubuhkan oleh koperasi terkemuka Greece dan ditubuhkan oleh undang-undang Greece, ETHEAS ialah badan penyelaras nasional Koperasi Pertanian di Greece. Dengan lebih daripada 300 koperasi ahli yang mewakili kira-kira 80% daripada jumlah perolehan koperasi pertanian Greece, ETHEAS bertujuan untuk memupuk pembangunan luar bandar dan koperasi, menyokong dan mempromosikan aktiviti ahli-ahlinya di dalam dan luar negara, memberikan pendapat pakar mengenai pergerakan koperasi, pengeluaran pertanian, dan pembangunan sektor, menyelia penyebaran dan promosi idea koperasi, dan melayani serta mendidik ahli-ahlinya melalui kajian, projek penyelidikan, dan tugasan.

Mengenai Jawatankuasa Tenusu Latvia (LDC)

Ditubuhkan pada tahun 1995, Kesatuan Pusat Pengeluar Susu Latvia (“Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība”) menyatukan pengeluar susu dan memberi tumpuan kepada melindungi kepentingan mereka. Sebagai sebuah masyarakat koperasi dengan 17 ahli yang menghasilkan kira-kira 80% daripada susu industri Latvia, LDC menyokong pengeluar susu, memastikan pembangunan mampan sektor tenusu, dan mewakili kepentingan kolektif ahlinya.

This press release has also been published on VRITIMES